Het immense Paleis van Mafra

Dit artikel heeft is nog niet beoordeeld. Reisdoel is Palácio do Mafra Over dit immense klooster is veel gezegd en met name in negatieve zin het verlies aan mensenlevens tijdens de bouw en de enorme kosten. Bijna alles is buiten proportie, we gaan het zien. Dom João V (1689-1750) had de Franse zonnekoning Lodewijk XIV […]

Reisdoel is Palácio do Mafra

Over dit immense klooster is veel gezegd en met name in negatieve zin het verlies aan mensenlevens tijdens de bouw en de enorme kosten. Bijna alles is buiten proportie, we gaan het zien.

Dom João V (1689-1750) had de Franse zonnekoning Lodewijk XIV als voorbeeld. Portugal was een machtig land in die tijd. Rijk geworden door handel in delfstoffen als goud en diamanten uit kolonie Brazilië. En dan wil het oog wil ook wat, moet João gedacht hebben. Hij gaf opdracht tot de bouw van een paleis. Een eerbetoon aan zijn vrouw voor de kinderen die zij hem had geschonken. Het complex wordt wel eens vergeleken met het Escorial bij Madrid. Het Palácio do Mafra is zelfs groter en ik vond het overdonderend. Begin 2012 staat complex in de steigers, ik hoop niet lang.

Een project

paleis van mafraDom João gaf heel veel geld uit aan van alles. Ondanks zijn gigantische inkomsten vreesde men dat de bouw van het klooster zou stranden. In 1720, drie jaar na de aanvang, vertrouwde de Franse ambassadeur zijn koning toe dat Mafra nooit zou worden voltooid: al het geld van het gehele Iberisch schiereiland zou niet genoeg zijn. Lissabon was inmiddels bankroet en de 45.000 arbeiders waren onderbetaald. Toch kon de basiliek in 1730 worden ingewijd en het gehele complex in 1753 voltooid. Er stierven 1382 arbeiders.

Enkele, dubbele cijfers
Omtrek: 251m x 221m – Trappen: 156 – Deuren: 5200 – Ramen: 2500
Boeken: 40.000 – Originele orgels: 6 -Carillons: twee met 92 klokken.

In het portaal van de basiliek staan 14 gigantische marmeren beelden. Het interieur imponeert door de ruimtewerking en verschillende soorten marmer.

Biblioteca de Mafra

Door de lange gangen lopend werd ik steeds verrast door een verzameling of interieur dat in grote kamers te zien was. Aan het einde van zo’n gang was de ingang van de bibliotheek. In de deuropening stond ik als aan de grond genageld; zelden zag ik zo’n mooie historische bibliotheek.

Na het monumentale stenen ‘geweld’ voel je als het ware de gedachten, het zwoegen, het denken en het voelen, de strijd, door warmbloedige mensen toevertrouwd aan papier door de eeuwen heen. Vleermuizen hebben de tienduizenden boeken behoed voor verval door de rondvliegende en -kruipende insecten te eten: `s avonds vliegen ze door de openingen in muren naar binnen en doen hun ‘werk’.

Carillon

Meer nog dan al deze pracht en praal is het carillon voor velen het absolute hoogtepunt. Als de klokken worden bespeeld, zijn die tot 15 km in de omgeving te horen. De klokken zijn gegoten in een gieterij nabij Brussel. Een enkel carillon bestaande uit 50 klokken, kostte een fortuin. “Zo goedkoop? Ik neem er twee!” zou Dom João hebben uitgeroepen.

De carrilhanista, beiaardier heeft naast zijn passie voor dit zware muzikale werk, leren handschoenen nodig en een goede conditie!

Meer lezen?

Natuurlijk zijn er talloze websites en reisgidsen met meer informatie. Daarnaast is het een aanrader om Nobelprijswinnaar José Saramago over Mafra te lezen. Hij verwijst in zijn boek Memorial do Convento naar het paleis. Hij beschrijft het bouwproces en het transport van de reusachtige steenblokken van de steengroeve naar de bouwplaats. Saramago brak met deze roman in 1982 internationaal door. In het Nederlands verschenen onder de titel: Memoriaal van het klooster. (De Nederlandse editie is niet meer in de boekhandel verkrijgbaar, mogelijk wel te bestellen.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *